Strefa wiedzy

Prawo Zamówień Publicznych

Wiedza, którą dzielą się nasi eksperci
Bieżące zmiany w prawie, najważniejsze zagadnienia i komentarze

Modyfikacja umowy o zamówienie publiczne – kluczowe zasady

Zmiany w umowach o zamówienia publiczne to zagadnienie, które budzi wiele pytań i wątpliwości wśród zarówno wykonawców, jak i zamawiających. Dynamiczne zmiany gospodarcze, rosnące koszty czy problemy z dostępnością surowców, powodują konieczność dostosowania warunków współpracy do nowych realiów. Jednak zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, modyfikacja zawartej umowy jest dopuszczalna jedynie w określonych przypadkach.

Weronika Wowra

Kiedy zamawiający może dzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówienia publicznego może być korzystnym narzędziem dla zamawiającego, które pozwala na zwiększenie konkurencyjności i ułatwia dostęp do rynku dla mniejszych podmiotów. Niemniej, jednak zgodnie z kluczową zasadą – decyzja o podziale zamówienia nie może być podyktowana chęcią ominięcia przepisów Prawa zamówień publicznych Pzp.

Weronika Wowra

Różnice między odstąpieniem, rozwiązaniem, a wypowiedzeniem umowy w kontekście zamówień publicznych

W praktyce obrotu gospodarczego często spotyka się pojęcia takie jak odstąpienie od umowy, rozwiązanie umowy oraz wypowiedzenie umowy. Chociaż te terminy bywają używane zamiennie, w rzeczywistości wywołują różne skutki prawne. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, zwłaszcza w kontekście praktyki zamówień publicznych.

Weronika Wowra

Równe szanse w przetargach – wyrok TSUE zmienia sytuację wykonawców spoza UE

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 22 października 2024 roku, w sprawie C-652/22 (Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret), może istotnie wpłynąć na zasady uczestnictwa wykonawców spoza Unii Europejskiej w przetargach publicznych. Wyrok ten stanowi przełomowe orzeczenie, która nie tylko wpłynie na polski rynek zamówień publicznych, ale także może zmienić ogólne podejście Unii do kwestii równego traktowania wykonawców w przetargach międzynarodowych.

Weronika Wowra

Opis przedmiotu zamówienia, a zasada uczciwej konkurencji w Prawie zamówień publicznych

Regulacje dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nie pozostawiają dla zamawiających istotnej dowolności w interpretacji przepisów, w zakresie utworzenia opisu przedmiotu zamówienia. Ustawa stanowi jasno: zakazane jest formułowanie takich wymagań, które mogłyby ograniczać konkurencję po stronie wykonawców. Każdy z zamawiających przygotowując dokumentację postępowania musi kierować się zasadą równego traktowania wykonawców, tym samym jest zobowiązany do takiego opisania przedmiotu zamówienia, którego celem nie jest wyeliminowanie konkretnych wykonawców, czy też wskazanie na konkretnego z nich.

Weronika Wowra

Sygnaliści w zamówieniach publicznych

Już 25 września 2024 roku zacznie obowiązywać ustawa z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 r. poz. 928). Jej celem jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 roku dotyczącej ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz. UE L 305 z 26.11.2019, s. 17 ze zm.). Jak się okazuje, nowe przepisy są kluczowe także w kontekście zamówień publicznych.

Weronika Wowra

Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – rewolucja prawna czy kolejna formalizacja procedur?

Prawo unijne nieustannie determinuje zmiany w prawie polskim. Nie inaczej jest w przypadku zmian dotyczących Prawa zamówień publicznych. Dynamika zmian na szczeblu Unii Europejskiego wymaga wprowadzenia do krajowego systemu zamówień publicznych zmian w zakresie certyfikacji wykonawcy – celem zagwarantowania, że zamówienie zostanie zrealizowane przez wykonawcę dającego rękojmię jego należytego wykonania. Jakie rozwiązania przynosi „Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw” Ministerstwa Rozwoju i Technologii z 11 kwietnia 2024 r. i jakie są jego główne założenia? Co zmiany oznaczają dla zamawiających i wykonawców?

Weronika Wowra

Umowa konsorcjum w Prawie zamówień publicznych

Za konsorcjum uważa się formę współpracy gospodarczej pomiędzy kilkoma podmiotami, którzy dążą do zrealizowania określonego wspólnego celu gospodarczego. Z instytucji konsorcjum najczęściej korzystają podmioty, które chcą przystąpić do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przedmiocie dużych i szczególnie ryzykownych przedsięwzięć – forma ta najczęściej spotykana jest w sektorze budowlanym. Podmioty należące do grupy konsorcjum realizują wówczas jednocześnie obowiązki wynikające z zawartej współpracy, jak i niezależnie inne, własne zadania. Do zawiązania konsorcjum dochodzi często między wykonawcami, którzy samodzielnie nie spełniają warunków określonych przez zamawiającego do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Weronika Wowra