Nowe Prawo komunikacji elektronicznej

10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej, która już teraz nazywana jest „konstytucją rynku telekomunikacyjnego”. Ustawa określa m.in. zasady podejmowania, wykonywania i kontroli działalności polegającej na zapewnianiu komunikacji elektronicznej oraz prawa i obowiązki przedsiębiorców komunikacyjnych. Ustawa wprowadza cały katalog korzystnych dla abonentów rozwiązań umacniających pozycję konsumenta. Nowe przepisy stanowią odpowiedź na aktualne problemy rynku telekomunikacyjnego takie jak, chociażby brak przejrzystości ofert. Konsumenci uzyskają m.in. możliwość korzystania z porównywarki ofert usług dostępnych na rynku.

 

Automatyczne przedłużenie umowy o świadczenie usług

Abonent będzie mógł wypowiedzieć w każdym czasie, z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia, umowę o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, która po upływie okresu, na jaki została zawarta, uległa automatycznemu przedłużeniu. W okresie wypowiedzenia abonent ponosi jedynie opłaty za świadczenie usług telekomunikacyjnych objętych umową lub zamówionych w czasie trwania umowy pakietów taryfowych lub dodatkowych opcji usług.

Przed automatycznym przedłużeniem umowy, dostawca usług telekomunikacyjnych doręcza abonentowi nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta, jasne i zrozumiałe informacje o automatycznym przedłużeniu umowy, w szczególności zmianie warunków świadczenia usług względem warunków obowiązujących w okresie, na jaki została zawarta umowa, sposobach i terminach jej wypowiedzenia, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych dotyczących usług objętych umową.

W przypadku gdy umowa uległa automatycznemu przedłużeniu, dostawca usług telekomunikacyjnych, co najmniej raz w roku, informuje abonenta o najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych dotyczących usług objętych umową.

Ujednolicenie gniazdek urządzeń elektronicznych

Przepisy wprowadzają obowiązek ujednolicenia nowych urządzeń, w ten sposób by były one konstruowane w sposób umożliwiający ich ładowanie za pośrednictwem gniazda USB typu C. Przepis ten pozwoli na znaczne zredukowanie elektrośmieci. Podmioty wprowadzające do obrotu urządzenia radiowe ładowane za pomocą ładowania przewodowego i oferujące do sprzedaży te urządzenia z ładowarką, będą zobowiązane oferować do sprzedaży również urządzenia bez urządzenia ładującego. Przepisy te mają na celu ujednolicenie urządzeń ładujących funkcjonujących na rynku.

Zwrot środków prepaid

Ważne zmiany zapowiadają się również w zakresie zwrotu środków prepaid.  W przypadku wygaśnięcia ważności konta, rozumianego jako utrata możliwości odbierania połączeń przychodzących w ramach umowy o świadczenie usług przedpłaconych, oraz w przypadku zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej wraz z przeniesieniem przydzielonego numeru, dostawca usługi zwraca konsumentowi, na jego wniosek, pozostałe na koncie środki z doładowań.

W celu skorzystania z tego uprawnienia konsument podaje dostawcy usług numer rachunku bankowego albo wskazuje inny sposób uzyskania zwrotu pozostałych na koncie środków z doładowań. To od konsumenta zależy wybór sposobu zwrotu. Dostawca usług zobowiązany jest umożliwić konsumentowi podanie numeru rachunku albo wskazanie innego sposobu uzyskania zwrotu pozostałych na koncie środków z doładowań osobiście podczas wizyty konsumenta w salonie, telefonicznie podczas rozmowy, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz wiadomości SMS lub w inny sposób drogą elektroniczną.

Zwrot środków może podlegać jednak opłacie. Opłata ta jest proporcjonalna i odpowiada ponoszonym kosztom zwrotu oraz jest potrącana ze środków podlegających zwrotowi, a także nie może przewyższać kwoty środków podlegającej zwrotowi.

W przypadku zmiany dostawcy usług wraz z przeniesieniem numeru zwrot pozostałych na koncie środków z doładowań następuje po przeniesieniu numeru. Przed terminem przeniesienia numeru dotychczasowy dostawca informuje konsumenta, przez wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (SMS) na numer podlegający przeniesieniu, o możliwości złożenia wniosku o wypłatę środków oraz terminie wygaśnięcia tego uprawnienia. Uprawnienie to wygasa po upływie 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia ważności konta lub przeniesienia numeru.

Obowiązek udostępnienia informacji o lokalizacji przy połączeniach na numery alarmowe

Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej będzie zobowiązany nieodpłatnie udostępniać Prezesowi UKE informacje dotyczące lokalizacji urządzenia, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego. Dostawca usług jest zobowiązany nieodpłatnie przekazywać Prezesowi UKE w przypadku abonenta będącego konsumentem jego dane, adres zamieszkania, numer PESEL, nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej – numer paszportu lub karty pobytu. Informacje i dane są przekazywane do systemu, w którym są gromadzone i udostępniane centralnemu punktowi systemu powiadamiania ratunkowego oraz innym służbom. Przepisy te mają zwiększyć możliwość precyzyjnego określania lokalizacji osób kontaktujących się z numerami alarmowymi.

Ograniczenie lub zawieszenie świadczenia usługi telekomunikacyjnej w przypadku opóźnień w płatnościach

Dostawca usług telekomunikacyjnych, wobec którego abonent opóźnia się z zapłatą za świadczoną usługę, powiadamia tego abonenta o zamiarze ograniczenia świadczenia tej usługi, jeżeli abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 7 dni od dnia doręczenia powiadomienia. Po bezskutecznym upływie tego terminu dostawca usług telekomunikacyjnych może ograniczyć świadczenie tej usługi, chyba że jest to technicznie niewykonalne lub ekonomicznie niezasadne. Ograniczenie może polegać na zablokowaniu inicjowania połączeń głosowych oraz wysyłania krótkich wiadomości tekstowych, a także na zablokowaniu korzystania z transmisji danych. Ograniczenie nie może dotyczyć połączeń na numery alarmowe. Jeżeli po upływie 7 dni od dnia ograniczenia albo wystąpienia przyczyny braku możliwości ograniczenia świadczenia usługi abonent nie zapłacił zaległych należności, dostawca usług telekomunikacyjnych niezwłocznie powiadamia tego abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi. Jeżeli w terminie 3 dni od dnia doręczenia tego powiadomienia abonent nie zapłaci zaległych należności, dostawca usług telekomunikacyjnych może zawiesić świadczenie usługi. Zawieszenie to skutkuje możliwością korzystania przez abonenta jedynie z połączeń na numery alarmowe.

Dostawca, który ograniczył świadczenie usługi albo zawiesił świadczenie usługi, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia zapłaty zaległych należności z tytułu świadczenia usługi, wznawia jej świadczenie.

Jeżeli w terminie 7 dni od dnia zawieszenia świadczenia usługi telekomunikacyjnej nie ustały przyczyny jej zawieszenia, dostawca usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o zamiarze wypowiedzenia umowy z winy abonenta po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego powiadomienia, w przypadku gdy abonent nie zapłaci zaległych należności.

Jeżeli abonent uporczywie opóźnia się z zapłatą za świadczoną usługę, dostawca usług telekomunikacyjnych powiadamia tego abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi. Jeżeli abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi, dostawca usług telekomunikacyjnych może zawiesić świadczenie tej usługi.

Opłaty

Nowe przepisy w zakresie opłat m.in.:

  • nakładają na przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej o znacznej pozycji rynkowej obowiązek stosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w określonej wysokości,
  • wprowadzają analizę prawidłowości wysokości opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego ustalonych przez przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej,
  • regulują opłaty za wzajemne korzystanie z połączonych sieci związane z realizacją przenoszenia numerów między sieciami oraz opłatę za zakończanie połączeń głosowych.

Postanowienia umowne muszą zostać dostosowane przez operatorów do nowych przepisów. Już teraz klienci otrzymują wiadomości mailowe od swoich operatorów o zmianach dostosowujących umowy do nowych przepisów.  Warto pamiętać, że w przypadku braku akceptacji zmian umowę można wypowiedzieć najpóźniej 10 listopada 2024 r.