Prawo transportowe
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
Uchwała Nr XCI/2974/2023 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy strefy czystego transportu (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2023 poz. 14557).
Wejście w życie: 1 lipca 2024 r.
Od dnia 1 lipca 2024 r. na terenie Warszawy zaczyna obowiązywać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu, wprowadzająca wydzielony obszar, na którego terenie będą mogły poruszać się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Strefa Czystego Transportu na terenie Warszawy obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Wymogi stawiane samochodom będą sukcesywnie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata.
Od dnia 1 lipca 2024 r., na teren Strefy Czystego Transportu nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 lub pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.
Przewidziany został szereg wyłączeń, obejmujący między innymi mieszkańców Warszawy, osoby niepełnosprawne czy osoby, które ukończyły 70 lat.
Podmioty zwolnione są obowiązane umieścić za szybą wydaną przez miasto naklejkę poświadczającą ich uprawnienie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu, pomimo niespełnienia wymogów. Z pełnym katalogiem i zasadami wyłączeń można zapoznać się w treści przedmiotowej uchwały.
Niezastosowanie się do zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu podlega karze grzywny do wysokości 500 zł.
Nowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 325, str. 1 z późn. zm.)
Wejście w życie: 7 lipca 2024 r.
Od 7 lipca 2024 r. rozpocznie się kolejny etap wdrożenia przedmiotowego rozporządzenia, wprowadzającego obowiązek posiadania szeregu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdów dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pierwsze obowiązki w tym zakresie weszły w życie w dniu 6 lipca 2022 r., jednak ograniczały się one do nowo homologowanych pojazdów.
Od 7 lipca 2024 r., obowiązek wyposażenia pojazdów we wskazane w treści rozporządzenia systemy, zostanie rozciągnięty na każdy z nowo wyprodukowanych pojazdów.
Wśród systemów bezpieczeństwa, wprowadzanych treścią rozporządzenia, można wskazać między innymi: inteligentnego asystenta kontroli prędkości, system ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy czy awaryjny sygnał stop.
Wśród wprowadzanych systemów znajduje się również moduł Event Data Recorder, czyli tak zwana czarna skrzynka. Urządzenie to będzie rejestrować parametry takie jak prędkość pojazdu, hamowanie, pozycję i nachylenie pojazdu na drodze, stan i szybkość uruchomienia systemów bezpieczeństwa czy uruchomienie hamulców. Urządzenie ma zapisywać dane na 5 sekund przed i 250 milisekund po kolizji.